Lesson 2-Should we imitate and follow our parents in the field of faith or not?
Produced by: Mansoureh Shobeyri Khaghani
Translated by: Shobeir Shobeyri Khaghani
English voice by: Rania Al-qarooni
Should we follow our parents faith without knowledge first?
Because religious duties, good morals, and good qualities, only count when we believe in what we are doing, following our parent’s faith blindly without understanding the concepts of our own faith, means that most of our religious duties actually mean nothing.
God wants us to believe first and then act. He does not want us to follow others without knowledge, because that does not benefit us in improving our morals, nor does it benefit us in obeying God correctly. It also doesn't help us in having good qualities in general as we never put thought into our own actions but rather followed customs and traditions.
لأن أداء التكاليف الإلهية و القيام بالأخلاق الحميدة والتحلي بالصفات الحسنة لا يكون إلا عندما نعتقد بما نفعل
و إذا كنا فقط نتبع آبائنا و أمهاتنا في العقيدة فقد نكون نتبعهم في أمور نحن لا نعتقد بها
والله تعالى يريد من الإنسان أن يعتقد أولا ثم يفعل لا يريد من الإنسان أن يتبع الآخرين من دون معرفة لأن ذلك لا يفيده في تحسين أخلاقه ولا يفيده في إطاعته لله تعالى و لا يفيده في التحلي بالصفات الجيدة
We now know that a person shouldn’t follow others without first believing in what they are doing.
Belief does not happen without knowledge.
As we know, Knowing God is obligatory for every human being, and if one does not learn, one will be guilty and held accountable because the reward of action is associated with the level of knowledge. This means that even if we were to do good by chance and without knowledge, we would gain no reward or good grade in Heaven.
عرفنا الآن أنه لا يمكن للإنسان أن يتبع الآخرين من دون أن يكون هو يعتقد بما يفعل
نقول الآن: بأن الإعتقاد لا يحصل من دون معرفة وعلم
و من بعد ما عرفنا أن معرفة الله واجبة على كل إنسان و إذا لم يتعلم سوف يكون مذنبا و سوف يحاسب على ذلك لأن الثواب مقرون بالمعرفة و لهذا السبب من لا يعرف حتى ولو كان يعمل صالحا لا يحصل على الثواب المطلوب ولا على الدرجة الجيدة في الجنة
إذن عرفنا بعد كل هذا أنه لا يجب علينا أن نتبع الآخرين من دون معرفة
ولا يجب علينا أن نترك التعلم و نعيش بلا اهتمام بالآخرة
إذن وجب علينا أن نتعلم حتى نعمل بعلم و بهذه الطريقة ندخل إلى الجنة ونحصل على المراتب العالية هناك لأن المراتب تعطى على حسب الإيمان والمعرفة
We now understand that we are not supposed to follow other without first knowing what it is we are following.
We must not abandon learning and live without concern for the afterlife.
So we have to learn to work with knowledge since heaven ranks are given according to faith and knowledge that accompanies good deeds.
When we look at this world, we see that everything in it is caused or created by something.
We wonder here, does this also apply to God?
عندما ننظر إلى هذا العالم نرى أن كل شيء فيه له علة
فنتسائل هاهنا هل لله تعالى علة أيضا؟
When we talk about the different causes of existence, we talk about the physical world because it is limited, and so everything in it is limited. This means it has dimensions of length, width, depth, shape, color and other limitations.
Everything that is part of the physical world must have a cause.
But when we talk about God, we are not talking about a materialistic thing, or something that has dimensions, depth, limits, or a special form. Rather, we are talking about an infinite and unlimited existence.
Infinite existence has no cause
عندما نتكلم عن العلل نتكلم عن عالم الإمكان لأنه محدود و كل شيء محدود يعني له أبعاد من طول وعرض وعمق و شكل و لون وغيرها من الأمور الأخرى
و كل شيء كان محدودا بحدود مادية يجب أن يكون له علة
ولكن عندما نتكلم عن الله تعالى فنحن لا نتكلم عن شيء مادي ولا نتكلم عن شيء له حدود طولية وعرضية وعمقية ولا له شكل خاص بل نتكلم عن وجود لا متناهي غير محدود و إذا كان الشيء لامتناهيا إذن فسوف لا تكون له علة لأن العلل فقط تكوكن لكل مخلوق محدود
Because the world is limited by multiple boundaries, it must have a cause.
Since god is limitless, he is the cause of all creations. If he too was limited then he couldn’t possibly be the cause of all creation.
And it is not reasonable for us to say that beings created themselves by themselves, because no creature can create themselves by themselves.
Therefore, the Creator must not be limited, but rather an infinite and unlimited existence.
فالعالم لأنه محدود بحدود متعددة فيجب أن تكون له علة
وعلة كل هذه المخلوقات لا يجوز أن يكون محدودا مثلهم و إلا لم يكن علة لهم
ولا يجوز أن نقول أن المخلوقات خلقت نفسها بنفسها لأنه لا يمكن أن يخلق الشيء نفسه
إذن الخالق يجب أن لا يكون محدودا بل هو وجود لا متناهي و غير محدود
So if the Creator is infinite, then we ask: What are the characteristics of this infinite Creator?
إذن إذا كان الخالق لامتناهيا فنتسائل هاهنا : ما هي صفات هذا الخالق اللامتناهي؟
picture
What are the attributes of the infinite God?
Because God is infinite, then all of His attributes must be infinite like Himself
He has infinite power
He has infinite knowledge
He has infinite wisdom
He has infinite hearing and sight, but without an instrument like an ear or an eye.
ما هي صفات الله اللامتناهي؟
لأن الله لامتناهي إذن يجب أن تكون جميع صفاته لامتناهية مثل ذاته
يعني له قدرة لامتناهية
له علم لامتناهي
له حكمة لامتناهية
له سمع و بصر لامتناهي لكن بدون آلة كأذن أو عين
In the next lesson, we will talk more about the attributes of God
What are the constant attributes of God Almighty?
What are the attributes that God Almighty cannot have?
Is it permissible for us to create from ourselves characteristics and attribute them to God?
Where do we learn God's attributes?
Goodbye, see you in the next lesson
في الدرس القادم نتكلم اكثر عن صفات الله
ما هي الصفات الثابتة لله تعالى
ما هي الصفات التي لا يمكن أن تكون لله تعالى
هل يجوز لنا أن نخلق من أنفسنا صفات و ننسبها إلى الله؟